Marzenia są po to, aby je spełniać …


Wiele par marzy o tym, by ich uroczystość zaślubin była wyjątkowa i na tyle oryginalna, że wszyscy goście będą o niej długo pamiętać, jako o wydarzeniu niezwykłym, rzec można nietuzinkowym. Rok 2015 przynosząc nową ustawę “Prawo o aktach stanu cywilnego”, otworzył możliwości kreowania takich uroczystości na miarę naszych wizji i możliwości. Jedynym właściwie wymogiem jest tylko to, aby wybrane miejsce gwarantowało zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwo wszystkich jej uczestników.

1Mając za sobą temat prawnych uwarunkowań z łatwością można przystąpić do planowania własnego ślubu oraz wszystkich związanych z tym przedsięwzięć. Najlepiej rozpocząć od wyboru miejsca, które powinno znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie restauracji, hotelu lub sali weselnej z miejscami noclegowymi. To pierwszy stopień trudności, który musicie razem pokonać – kompromis musi być jego efektem. Często jest tak, że narzeczona wymarzy sobie brzeg jeziora, piaszczystą plażę lub polanę w lesie, w okolicy której nie ma bezpośredniego sąsiedztwa lokalu gastronomicznego, w którym  można zorganizować przyjęcie. Albo odwrotna sytuacja – narzeczeni wybierają hotel z restauracją, a potem na siłę próbują na zapleczu wygospodarować część ogrodu, aby tam zorganizować ślub. Niejednokrotnie wynika to z braku znajomości dostępnych obiektów gastronomicznych i hotelarskich, ich usytuowania w terenie, jak i możliwości logistycznych związanych z obsługą uroczystości. Internet może być w tym pomocny, ale też nie do końca. Najlepiej ustalić informacje na temat kilku obiektów i samemu wykonać rekonesans w wyznaczonych miejscach.

2Tych, którzy z powodu nawału pracy, czy innych obowiązków nie dysponują nadmiarem czasu wolnego, zachęcam do skorzystania z usług ślubnych agencji, które z reguły dysponują dobrą orientacją nie tylko w możliwościach lokali, ale też innych miejsc idealnych na plenerową uroczystość ślubną. Dzisiaj tak naprawdę nie ma zadań nie do wykonania. To tylko budżet ogranicza nasze możliwości. Jeżeli jest on otwarty, wtedy na przysłowiowej polanie można stworzyć ślubny obóz pod namiotami z gastronomiczno – balowym włącznie.

3Przy planowaniu uroczystości w plenerze pamiętać należy o maksymalnym wykorzystaniu bazy tj. zaplecza i możliwości wybranego miejsca. Będzie to bezpośrednio rzutowało na koszty organizacyjne. Często właściciel obiektu zaproponuje własne wsparcie, oczywiście w ramach posiadanych możliwości, ale pomysły nowożeńców niejednokrotnie wymagają omówienia  od strony aranżacji terenu, dodania elementów scenografii, oprawy florystycznej, a także muzycznej. W dniu ślubu wszystko ma być dopięte na ostatni guzik, gdyż nie będzie czasu na szukanie alternatyw. Istotnym tematem jest przygotowanie rozwiązań na wypadek zmiany pogody. Ten aspekt często spędza sen z powiek parom planującym ślub w plenerze, a wcale nie musi być tak źle. Wystarczy brać taką ewentualność pod uwagę i dobrze do niej się przygotować.

4Każda dobrze przygotowana uroczystość posiada plan “A” i plan “B”. Kiedy pomyślimy o złej pogodzie musimy się przygotować na plan “B” lub nawet “C”. Wtedy potrzebne będą namioty do przykrycia całej plenerowej aranżacji ślubnej, a także innych miejsc jak np. namiot dla zespołu muzycznego. Miejsce poczęstunku szampanem, trzeba wtedy przenieść na salę weselną w restauracji, chyba że też jest pod namiotem. Gdyby aura przynosiła zasadnicze zmiany, a więc ciągle i długotrwałe opady , czy załamanie pogody, wtedy musimy brać pod uwagę plan “C” – ślub w podległym terytorialnie USC lub na wydzielonej sali na terenie obiektu hotelowo – restauracyjnego. Kiedy wszystko jest przygotowane i zadania są podzielone – żadna opcja nie zepsuje nam planów.

5

Kiedy zabrać się za to wszystko? Jak się do tego przygotować? Na ile przed ślubem konkretnie rozpocząć przygotowania? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Mając na uwadze istniejący na rynku serwis agencji ślubnych , ich mobilność i możliwości, można uroczystość zaplanować i zrealizować w ciągu tygodnia. W tym roku mieliśmy kilka takich ślubów, które były zaplanowane dużo wcześniej w tradycyjnej formie, ale na dwa tygodnie przed datą uroczystości nowożeńcy, znają już pogodę długoterminową zdecydowali, żeby ślub odbył się w plenerze. O możliwościach agencji Event Expert przeczytali kiedyś w Modnym Ślubie, efekty pracy i koszty znali z zamieszczonych w magazynie informacji. Wystarczył telefon, umówienie się na terenie wybranego obiektu i tydzień później wszystko było już przygotowane tak, jak para sobie życzyła. Oczywiście skorzystali z gotowego rozwiązania i aranżacji jaką widzieli w ofercie.

6Gdyby trzeba zaplanować i przygotować aranżację bardzo indywidualnie, w oparciu o elementy scenografii do stworzenia od zera – tydzień zapewne by nie wystarczył. Dlatego dobrze jest porozmawiać o wszystkim co najmniej od 3 do 6 miesięcy przed wyznaczonym terminem uroczystości. Im więcej tematów do omówienia i zagadnień do wykonania i skorelowania, tym ten czas powinien być dłuższy.

Kiedy miejsce ślubu zostało już ustalone, a od agencji ślubnej otrzymaliśmy roboczą wizualizację, możemy załatwiać formalności z urzędnikiem właściwego terytorialnie  USC. Należy pamiętać o tym, że nie musimy się tu kierować adresami zamieszkania narzeczonych, a lokalizacją miejsca, w którym organizujemy uroczystość. Opłata za udzielenie ślubu poza budynkiem USC to 1000zł do kasy gminnej. Należy też zgodnie z wymogami zabezpieczyć potrzebne dla urzędnika rekwizyty, a więc stół, krzesło, godło państwowe i ewentualnie zadaszenie.

O tym wszystkim dokładnie poinformuje Was urzędnik podczas załatwienia formalności. Pozostałe tematy załatwi za nas agencja ślubną, a jeżeli sami przymierzacie się do organizacji ślubu, to musicie jeszcze zmierzyć się z tematami florystycznej dekoracji miejsca ślubu i oprawy muzycznej wydarzenia.

Oprawa florystyczna może zostać przygotowana z gotowych elementów opartych na kwiatach sztucznych, ustawionych na stojakach, dekoracjach z tiulu i organzy oraz  innych elementów jak świece w wazonach lub słojach, latarnie ze świecami itp. Jest tego bez liku i nie wszystko trzeba kupować.

98

Część z tych elementów można wypożyczyć. Ważny jest przy tym umiar w dekoracjach, aby nie zatracić właściwego odbioru i nie pomieszać stylów. Inną formą są dekoracje kwiatów żywych oraz elementów dekoracyjnych pochodzenia naturalnego. W tym wypadku najlepiej skorzystać z doświadczenia florystyki, która dobierze kwiaty dekoracji do bukietu panny młodej, jak i innych elementów związanych z linią kolorystyczną dominującą na ślubnych bibelotach. Florystka pomoże też przy optymalizacji kosztów oraz doborze kwiatów właściwych dla danej pory roku.

Oprawę muzyczną może zapewnić nam zespół, który przygrywał na weselnym przyjęciu, ale zupełnie wyjątkowo zabrzmi kwartet smyczkowy, w którego repertuarze dominować będzie muzyka klasyczna. Przy tej kwestii należy pamiętać o przygotowaniu odpowiedniego miejsca dla wyeksponowania muzyków, a także o nagłośnieniu stanowiska dla urzędnika udzielającego ślubu. Mikrofony bezprzewodowe i mikroporty powinny mieć koniecznie nowe baterie i być sprawdzone przed uroczystością. Ostatnią kwestią jest repertuar wykonywany podczas uroczystości. O ile kwartet smyczkowy sam doradzi wam odnośnie utworów instrumentalnych, czy nawet wokalnych, to w przypadku dj-a najlepiej samemu wybrać utwory, a nawet  osobiście dostarczyć przed uroczystością. Chodzi o to, żeby muzyka pasowała tempem do określonych etapów, a ta odtwarzana w tle nie zakłócała prowadzącego ślub jak i samych nowożeńców.

7

Ważne jest też dostarczenie muzykom scenariusza uroczystości, tak aby wiedzieli w którym momencie jaki utwór zagrać.

Ponieważ sam akt zawarcia małżeństwa w przypadku ślubu cywilnego trwa dosyć krótko, bo ok. 10 – 15 minut, warto pomyśleć nad wzbogaceniem całego protokołu o dodatkowe kwestie.

Kreatywni urzędnicy USC sami proponują takie rozwiązania, jak recytowanie poezji miłosnej lub fragmentów prozy poświęconych małżeństwu. Równie często podczas plenerowych ślubów spotyka się obrządek wprowadzania panny młodej przez ojca jak też niesienie obrączek na specjalnej poduszeczce przez wytypowane dzieci. Pan młody oczywiście wcześniej wchodzi po czerwonym dywanie razem ze świadkami.